czen

Kontakt

Icaris s.r.o.

Adresa:
Střížkovská 78
180 00 Praha 8

Kontakt:
RNDr. Ladislav ČERVINKA, DrSc.
Jednatel společnosti
Tel: +420 602 56 66 10
E-mail: L.Cervinka@icaris.cz

Registrace mailu

Chcete být informováni o novinkách a aktuálních seminářích? Zaregistrujte zde svůj mail

Email:

Doporučit Icaris

Doporučte naše stránky vašemu známému

Vaše jméno:

Email známého:

Osobní rozvoj

Osobní rozvoj - sylabus pro 1. semestr

Obsah modulu:

  • Sociální percepce, přijímání zpětné vazby
  • Sebepoznání
  • Motivace
  • Jasná komunikace
  • Řešení konfliktu, vyjednávání, asertivita

Zážitkové programy umožní bezprostředním prožitkem získat nové zkušenosti, dovednosti a vědomosti. Vycházejí z osobnostního rozvoje a sebepoznání a jsou zaměřeny na rozvoj dovedností v oblasti komunikace, zvládání konfliktů, na posilování sebeúcty a sebevědomí, zdravého životního stylu a pozitivního myšlení. Program umožňuje poznat, nastartovat, upevnit a rozvíjet dovednosti nezbytné pro schopnost nést zodpovědnost za svůj život, dokázat prezentovat vlastní názory a postoje s využitím všech moderních poznatků.

I. Sociální percepce, přijímání zpětné vazby

Obsah:
Sociální percepce se jeví jako základní dovednost pro rozvoj dalších dovedností percepčních, komunikačních i vztahových. Pokusíme se zmapovat mechanismy poznávání člověka člověkem, vnímání druhých, jak si vlastně člověk vytváří své dojmy a na jejich základě koncipuje závěry o druhých lidech, které se pak stávají podkladem pro komunikaci s nimi a mohou ovlivňovat vztahy i celkovou situaci v sociální skupině i v reálném pracovním týmu.

Dílčí témata:
1. Sociální percepce - činitele
2. Sebereflexe
3. Poznávání druhých
4. Dorozumívání mezi lidmi
5. Zpětná vazba v poznávání sebe sama
6. Ovlivňování sebe sama
7. Chyby v poznávání lidí

Základní pojmy:
co máme společného - rozdílného, psychologické bezpečí, řízená diskuze, pravidla skupinové práce, atmosféra a příznivé klima, sebeprezentace, sociální vzor, sociální komunikace, neverbáln komunikace, zpětná vazba, týmová spolupráce, vytváření prvního dojmu, stereotyp a předsudek, intuice

II. Sebepoznání

Obsah:
Zdroje rozšíření osobnostního růstu, sebepoznání, vlastní osobní limity, integrita jako životní cíl. Tématický celek je zaměřen na poznání sebe sama formou zážitku a na poznání ve vztahu ke skupině a okolnímu světu. Je kladen důraz na posílení osobnostního růstu a rozšíření vědomostí a dovedností.

Dílčí témata:
1. Úvod do sebepoznání
2. Komplexní posouzení člověka
3. Sebepoznání jako klíčová sociální dovednost

Základní pojmy:
tělesné vlastnosti, schopnosti, chování člověka, jednání člověka, proměnlivost struktury osobnosti, interpersonální vztahy

III. Motivace

Obsah:
Poznat účinné způsoby motivace, rozpoznávat a naučit se bránit manipulaci, seznámení s nejznámějšími teoriemi motivace, motivace na základě zjištěných potřeb. Vnitřní a vnější motivační faktory, jejich rozpoznávání u sebe i jiných lidí. Když pochopíme proces motivace, značně napomůžeme svým šancím na úspěch. Motivace je to, co nutí lidi jednat nebo se chovat tak, jak jednají nebo se chovají. Motivační profil osobnosti a jeho aplikace ve vedení lidí. Sociální prostředí - sociální chování, role, postoje, skupinová dynamika

Dílčí témata:
1. Druhy a zdroje motivů, jejich hierarchie
2. Motivační profil
3. Metody zjišťování motivace a stimulace
4. Orientace v kompetencích a možnostech motivace a tvořivosti
5. Praktické uplatnění modelů motivace lidského chování
6. Řízení sama sebe

Základní pojmy:
motivace, stimulace, manipulace, motivační faktory, demotivace, čím motivovat - jiné i sám sebe, materiální stimuly, 10 zákonů motivace, potřeby, vztah mezi uspokojením a výkonností, role očekávání, systém odměn, ostatní faktory ovlivňující motivaci, motivace v praxi

IV. Jasná komunikace

Obsah:
Obsahem programu je rozvinout a prohloubit speciální komunikační dovednosti. Komunikace v širší sociální skupině, autorita a moc, konflikty a jejich řešení. Program využívá autentických ukázek a předešlých výukových zkušeností. Důraz je kladen především na praktické a modelové situace. Velký prostor je věnován nácviku využití získaných vědomostí a dovedností samotnými posluchači a následným rozborem a zpětnou vazbou.

Dílčí témata:
1. Dorozumívání mezi lidmi
2. Jednotlivé komunikační dovednosti
3. Neverbální komunikace
4. Komunikace - vlastní prezentace

Základní pojmy:
efektivní komunikace, využívání všech možných a přístupných zdrojů informací, oblíbené komunikační omyly, komunikační stopky, jednocestná komunikace, aktivní naslouchání, já - věty.

V. Řešení konfliktu, vyjednávání, asertivita
 

Obsah:
Cílem je naučit účastníky snášet bez stresu i komplikované mezilidské situace, přiměřeně vyjadřovat své vlastní pocity, říkat ano, nebo ne v souladu s tím, co doopravdy chceme, požádat o to, co potřebujeme, přijmout odmítnutí od druhého bez pocitu urážky, konstruktivně kritizovat, vyjádřit i přijmout kompliment, prosadit své oprávněné požadavky, citlivě naslouchat druhému, uzavírat rozumné kompromisy, spolupracovat s druhými k oboustranné spokojenosti, rozlišovat typy kritiky, jak převádět výsledky dohody do praxe, jak se vyhnout soupeření a naopak jak spolupracovat, pochopit vyjednávání jako proces, a že dohoda je definována svojí věcnou podstatou a způsobem jakým byla dosažena. Prezentovat techniky, kterými lze pozitivně působit na sociální vztahy v kolektivu. Nabídnout náměty, kde a jakým způsobem lze získané dílčí dovednosti nadále rozvíjet a prohlubovat. Důležitost a použití řeči těla.

Dílčí témata:
1. Porozumění průběhu konfliktu
2. Styly chování v interpersonálním konfliktu
3. Asertivní jednání
4. Náročné životní situace - konflikty a jejich řešení, problémové a stresové situace
5. Komunikace s problémovými lidmi
6. Jak přistupovat ke kritice

Základní pojmy:
schopnost aktivně naslouchat, empatie, asertivita, postoje a názory, jednání a vyjednávání s institucemi, efektivní komunikace, využívání všech možných a přístupných zdrojů informací, kritika.


Jitka NečasováMgr. Jitka Nečasová

garant modulu

Narozena 3. června 1956 v Brně.
V roce 1980 absolvovala Pedagogickou fakultu na Masarykově univerzitě v Brně.
V letech 1997 - 2000 prošla dlouhodobým výcvikem v dynamicky orientované skupinové psychoterapii pod vedením PhDr. Jitky Lakomé, CSc. a supervizí profesora Stanislava Kratochvíla, v letech 1999 - 2001 absolvovala kurz celoživotního vzdělávání na Filozofické fakultě UK "Psychologie pro výchovné poradce" zakončený obhajobou práce na téma "Interakční techniky pro nácvik jasné komunikace".
V současné době se zabývá problematikou vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a školských poradenských zařízení. Vede prožitkové semináře a výcvikové kurzy v oblasti osobního rozvoje.


 

na začátek stránky